Select Page

Co zrobić w sytuacji błędnie zapłaconych składek ZUS i podatków do Urzędu Skarbowego?

Każdego miesiąca przedsiębiorcy są zobowiązani do ponoszenia opłat z tytułów publicznoprawnych. Zaliczyć do nich można przede wszystkim składki ZUS, zaliczki na podatek dochodowy oraz podatek od towarów i usług. Ich wysokość oraz terminy płatności są ściśle określone. W natłoku codziennych spraw, związanych z prowadzoną działalnością, może się zdarzyć, iż zostaną one opłacone błędnie, np. po terminie lub w złej wysokości. Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie można przejść obok takiego zdarzenia obojętnie, lecz przyjrzeć się problemowi i postąpić zgodnie ze wskazówkami poniżej.

  1. Wpłaciłem za mało podatku do Urzędu Skarbowego – należy jak najszybciej dopłacić brakującą kwotę, bez konieczności powiadamiania o tym Urzędu. W poleceniu przelewu uwzględnia się ten sam okres, w którym wpłata była za mała. W przypadku, gdy dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy Urząd Skarbowy nie wystąpi z wezwaniem do zapłaty zaległości (może to zrobić jednak w wyniku kontroli lub po wykazaniu niedopłaty w zeznaniu rocznym i jej nie zapłaceniu) – podatnik sam kontroluje ich wysokość w ciągu roku. Inaczej jest z VAT-em – Urząd Skarbowy upomni się o uregulowanie zaległości. Wynika to z tego, iż przedsiębiorca co miesiąc przekazuje do Urzędu deklarację VAT-7, bądź co kwartał VAT-7K, z kwotą jaką jest zobowiązany zapłacić.
  2. Wpłaciłem za dużo podatku do Urzędu Skarbowego – powstała nadpłata podatku. W zależności, czy jest to podatek VAT, czy zaliczka na podatek dochodowy, istnieją odrębne sposoby postępowania. W przypadku VAT-u należy złożyć do US odpowiednie pismo z informacją o popełnionym błędzie i sposobie rozliczenia powstałej nadpłaty. Podatnik ma do wyboru trzy warianty: może prosić o zwrot kwoty na wskazany rachunek bankowy (nie ma jednak określonego terminu, w jakim US powinien zwrócić pieniądze), zaliczyć kwotę na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych z tytułu VAT lub z tytułu innych podatków (np. podatku dochodowego). Prościej przedstawia się sprawa z zaliczkami na podatek dochodowy. Kwota nadpłaty zwracana jest w formie pomniejszenia kolejnej zaliczki, a w przypadku kiedy jej odliczenie nie jest możliwe (w kolejnym okresie/okresach ponosimy stratę – nie płacimy podatku), nadpłatę wykazujemy w zeznaniu rocznym, a jej zwrot powinien nastąpić w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu.
  3. Opłaciłem w za dużej wysokości składki ZUS – płatnik składek powinien złożyć do odpowiedniego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pismo, wskazujące na zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych składek lub z prośbą o jej zwrot na rachunek bankowy. Należy pamiętać, że rozliczenie nadwyżki może nastąpić maksymalnie w ciągu 5 lat, gdyż po ich upływie ulega ona przedawnieniu, bez możliwości jej odzyskania.
  4. Opłaciłem w za małej wysokości składki ZUS – konieczna jest jak najszybsza zapłata brakującej kwoty. Sytuacja się komplikuje, jeżeli przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu – w związku z niedopłatą zostaje on wyrejestrowany z tego ubezpieczenia. Aby je przywrócić samo uregulowanie niedopłaty nie jest wystarczające. Należy wystosować pismo do ZUSu z prośbą o przywrócenie do ubezpieczenia.
  5. Minął termin płatności podatków/składek ZUS – od pierwszego dnia po upływie terminu płatności należy naliczyć odsetki za zwłokę. W tym celu można skorzystać z kalkulatora odsetkowego zamieszczonego na stronie internetowej ZUSu i Ministerstwa Finansów lub obliczyć według wzoru: kwota zaległości x liczba dni zwłoki x 8% / 360 dni. Odsetek do zaległości względem US nie płaci się, jeżeli ich wysokość nie przekracza 8,70 zł, zaś względem ZUS – 6,60 zł.

Jeżeli podatnik jest objęty dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym, nieopłacenie składki w terminie, powoduje ustanie ochrony ubezpieczeniowej od pierwszego dnia miesiąca, za który nie opłacono składki. Łącznie z uregulowaniem zobowiązania należy także złożyć do ZUSu podanie o przywrócenie do ubezpieczenia.