Istnieje grupa przedsiębiorców, która decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Dzięki temu mogą oni zaliczyć wydatki, poniesione na cele mieszkaniowe, w koszty uzyskania przychodu. W celu ich prawidłowego rozliczenia, powinno się oszacować stosunek metrażu przeznaczonego na firmę do całości mieszkania. Następnie w uzyskanym procencie należy rozliczać poszczególne opłaty eksploatacyjne. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest wydzielenie konkretnego pomieszczenia/pokoju, w którym przedsiębiorca będzie prowadził działalność. Wynika to z tego, iż łatwo i bez wątpliwości można wyliczyć koszty przypadające na firmę. Niekiedy jednak wyodrębnienie osobnego pokoju nie jest możliwe. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien, w racjonalny i możliwy do udowodnienia sposób, oszacować jaka część lokalu przypada na działalność.
Sposób oszacowania metrażu na cele firmowe pokażmy na przykładzie:
Przedsiębiorca posiada mieszkanie o powierzchni 75 metrów kwadratowych. Do celów zawodowych wydzielił jeden pokój, którego metraż wynosi 15 metrów kwadratowych. Zatem stosunek wydzielonego pokoju do całości mieszkania wynosi 1:5, czyli 20%. W przypadku otrzymania faktury np. za prąd w wysokości 120 zł, może on zaliczyć w koszty uzyskania przychodu 24 zł (20% z kwoty na fakturze).
Jakie koszty można zaliczyć do celów firmowych?
Wyszczególnienie wszystkich konkretnych wydatków nie jest łatwe. Przedsiębiorca przede wszystkim powinien zadać sobie pytanie, jakie wydatki na cele mieszkaniowe, w bezpośredni sposób służą prowadzonej działalności. W koszty działalności możemy zaliczyć wydatki m.in. poniesione na:
- czynsz dla spółdzielni, a jeżeli mieszkanie jest wynajmowane również opłatę za wynajem,
- media, w tym np. prąd, gaz, ogrzewanie, Internet, telefon stacjonarny
- wydatki poniesione na remont pomieszczenia, dostosowania do celów firmy
- odsetki od kredytu na zakup mieszkania.
Jaka jest potrzebna dokumentacja potwierdzająca poniesione wydatki?
Księgowanie wydatków mieszkaniowych jest możliwe na dwa sposoby:
- na podstawie dowodów wewnętrznych (na podstawie dowodów zapłaty),
- na podstawie faktur.
W pierwszym przypadku oraz faktur wystawionych na osobę fizyczną, poniesione koszty można rozliczyć jedynie w podatku dochodowym. Natomiast faktura wystawiona na firmę dodatkowo daje możliwość odliczenia VATu (w danym procencie).